? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, January 29, 2010

Nenek

Tetiba cam rasa rindu gila kat arwah nenek.. teringat masa kecik-kecik dulu macam mana nenek jaga saya.. walopun nenek sangat la brutal tapi nenek sayangkan cucu-cucu nye..
Nenek sangat hebat ok!!
Sebabnya:
1. Dia la pembuat lempoyang paling unggul sampai bila saya disuruh minum lempoyang tu, saya LAARRIII!!!!!!!! bluuuweekkkk! pahitt!! Tapikan... bila nenek dah takde.. sapa yang nak buat lempoyang untuk saya? padan muka!! tak dengar cakap nenek lagik.. ( Lempoyang tu adik beradik jamu gak)

2. Nenek boleh berenang-renang kat laut walopun masa tu dah umur 62 tahun. Kami pergi Pulau Redang..saya tengah sebuk sebuk bersnokling siap pakai life jacket lagik.. tetiba saya nampak ada kaki tengah berenang-renang pakai kain batik.. ishh!! apa kejadahnye berenang pakai kain batik!! bila saya naikkan muka, saya nampak nenek tengah berenang-renang sambil buat aksi kuak lentang...WOOWW!! Hebat nye!!

3. Masa umur saya 9 tahun saya kene chicken poc, takde maknanya saya pegi klinik.. sebab klinik pun taknak bagi saya datang..takut berjangkit katanya so macam mana saya bole baik tanpa tinggalkan kesan? Nenekk..nenek la doktor saya.. Habis kebun dia redah untuk cari akar kayu dan daun-daun untuk dia buat ubat ala-ala cream badan.. dia tumbuk-tumbuk akar kayu tu sampai hancur guna lesung batu.. dahler tu dia buat cream tu sampai satu balang besar..aihhhh!! kuat betul orang tua tu.. saya kagum!!

4. Nenek adalah chef Jawa yang hebat!! dia bole buat lauk ayam kicap untuk 30 orang cucusnye ( masa tu 30 orang cucu) guna kawah.. pehh!!!! hebat hebat hebat!! dan cucunya..just datang makan pastu blurrpppp...Alhamdulillah.. dan satu lagik! Lauk kegemaran menantu nenek.. sayur campur yang sedap tapi pedas.. masa makan tu rasa macam nak lagik nak lagik... oh yekk!! pechal yang sangat bes kuahnye.. saya selalu minta kat nenek buat banyak2..

5. Nenek pandai cakap omputeh walopun dua tiga perkataan.. penah ada sekali tu gula pasir dah habis dan dia minta saya beli gula pasir tu kat kedai depan rumah.. style dia panggil saya macam ni " ANA!!!!!!! tolong nenek beli kan sweet!! beli 3 kilo!!..." ( sila baca ikut slang Jawe) then cucunye yang blur blur pun cakap macam ni plak, " nenek nak beli sweet banyak2 buat apa? nenek mana ada gigi nak makan sweet" Pastu KONPOMM saya kene cubit!! laa!! salah ke?? rupanya nenek nak "sweet" untuk buat minuman.. untuk buat kuih...untuk masak lauk.. cakap la Sugarr!!
Selain tu nenek sangat hebat bercakap, " How are you" masa kat JAPAN dulu.. habis semua orang dia cakap "How are you"dan ada lagik... Good Morning, Good Night, Stupid ( yang ni saya selalu kene.. dia akan sebut "stupid" jadik "STOPEETT" ) So macam ayam dengan itik la bercakap.. yang sorang tahu cakap om melayu nye bahasa..yang sornag lagik tahu cakap bahasa Japan. Nenek bukan peduli benda-benda tu..dia nak borak..dia men cakap je bahsa melayu.. pastu dia gelak gelak..aihhh

6. Nenek sangat berdikari ok!! Saya ada makcik tinggalkan US dulu.. makcik saya suddenly saket dan dia ada anak-anak kat sana jugak, nenek saya risau gila dan minta di hantar ke sana.. siap bagi duit tiket kapal terbang suh Pakcik saya belikan lagik.. tapi yelakan..last-last dia dapat tiket percuma dari maklong saya dan pegila dia ke bumi US.. pehhh!!! dahler umo masa tu dah masuk 60 tahun.. haihhh buat suspen kami.. Masa ODW balik Malaysia, Flight yang dia naik transit kat Japan selama 4 jam.. dia punye selamba..naik keretapi bawah tanah pegi balik ke airport.. dan siap shopping.. aihh!! horror gila..buatnye sesat ke apa ke kan.. nenek dah la tak sehat tapi buat2 sehat..

7. Nenek suka makan KFC.. walopun gigi dia takde..dia cuma ada gigi palsu, dia tetap sukakan KFC..

8. Nenek kaki shopping.. kalau pegi memana..dia akan shopping dan shopping..tapi dia suka shopping makanan... dulu kami pegi Cameron Highland.. separuh bonet kami ( masa tu pakai honda civic) adalah untuk nenek saja.. habis dia borong sayur sayuran... siap cakap ni untuk Julimah, ni untuk Zazuli..dan semuanya untuk anak2 dia yang 9 orang.. setiap orang dapat 5 jenis.. sendirik pikir la cemana penuh bonet kami dengan sayur nenek..

9. Nenek pandai tanam pokok bunga.... ada pokok bunga yang bole tanam kat Cameron jekk cemana ntah bole hidup kat rumah nenekk.. selalu nampak nenek borak borak dengan pokok pokok bunga dia..sekarang??? pokok bunga dah takde langsung!!

10. Nenek rajin hantar cucu-cucu dia ke asrama, dia akan bagi duit belanja RM50, pastu dia akan belikan bekalan makanan untuk sebulan..dia bangga betul dengan cucu-cucu dia.. dan saya tahu dia paling bangga dengan saya sebab walopun saya belajar di sekolah biasa tapi saya dapat masuk IPT compare dengan cousin cousin saya yang lain..cousin-cousin saya...diorang memang lagik hebat dari saya, ( saya dapat masuk ke asrama tapi mak abah tak bagi... :( )

Nenek meninggal masa saya umur 19 tahun, dia tak saket pun.. dua hari sebelum tu dia ada buat kenduri arwah untuk Atok, sehari sebelum tu saya ada call dia ..dia suh belajar rajin-rajin..dan esoknya Subuh lepas solat dia meninggal.. semua terkejut!
Paling terharu, nenek sempat lagik buat lauk ayam kicap untuk cucu dia dan sirap buatan sendirik... saya diterbangkan dari Perlis ( masa tu saya belajar kat Kolej Matrikulasi Perlis) dan di eskot sebab nak cepat.. tapi rupa-rupanya saya tak sempat tengok nenek buat kali terakhir.. masa saya sampai rumah nenek, semua orang baru balik dari tanah perkuburan (depan rumah nenek gak)

Semoga roh nenek dicucuhri Rahmat.. Al-Fatihah

1 comments:

FeLix said...

rindu jugak~~ (T.T)