? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, January 4, 2010

Info tentang Mas Kahwin RM300

Saya baru balik dari rumah Tok Kadi tadi.. banyak perkara yang saya tahu dari sana especially mengenai mas kawen rm300.. ini cerita Tok Kadi la ekk.. cenggini;

Macam dulu mas kawen bagi negeri Selangor adalah RM80 sahaja TAPI kita ada lagik sampingan nya iaitu WANG HANTARAN.. Mas kawen adalah wajib tapi wang hantaran adalah sampingan jek kan kan kan

Jabatan Agama Islam Selangor kata mulai 1.1.2010 mas kawen untuk Selangor paling minimum adalah RM300 dan bukannya RM80 macam sebelum2 ni..
Ok sebenarnya cenggini.. menurut kata Tok Kadi tu kan.. Sekiranya pada Majlis Pernikahan tu kita ada bawa additional wang contohnya WANG HANTARAN..maka ia di declare kan sebagai MAS KAWEN bukannya nye wang hantaran lagik.. maknanya kalau wang hantaran adalah RM5000 so masa akad nanti akan sebut RM5300. tak paham lagik??? Oke.. macam ni.. masa nikah nanti TAKDE WANG HANTARAN sebenarnya..duit semua dah diserap jadik mas kawen..so duit hantaran kita yang riban-riban tu akan jadik mas kawen..

Saya tanya Tok Kadi tu.. kalau saya nak juga RM300 tu macam mana?
JAWAPAN TOK KADI : maknanya macam saya bagitahu tadilaa.. ia akan bertambah la jadik RMXX,300.00. so semua duit tu adalah hak perempuan..

Saya tanya lagik.. Macam mana kalau Keluarga perempuan nak guna duit tu untuk tampung belanja duit kenduri kendara..? yelakann mana-mana keluarga yang kurang mampu mana nak carik duit baya duit kenduri..so duit tu la dorang akan guna je pun kan..?
JAWAPAN TOK KADI: BOLE!! tapi dengan keizinan pengantin perempuan.

Saya tanya Tok Kadi: Ada aditional charges ke masa nikah nanti..
JAWAPAN TOK KADI: Ada..duit jurunikah RM160 untuk semua proses..

TOK KADI ada bagitahu, sebabkan kami ni satu mukim ( ai dengan tunang ai kampung sebelah2 jekk oke!!) kalau dulu borang pengantin lelaki bole hantar sekali dengan pengantin perempuan ke Pejabat Agama lepas pengantin lelaki dapat pengesahan dari tok kadi belah kampung dia, tapi sekarang.. pengantin lelaki kene gak pegi Pejabat Agama Islam untuk pendaftaran dan chop then pastu kene bagi semula pada pengantin perempuan untuk di'compile'kan dan lepas pengantin perempuan jumpa tok kadi kampung dia, pengantin perempuan akan hantar borang yang dah di'compile' tu tadi ke Pejabat Agama dengan tujuan pendaftaran dan chop gak..

hmmmm.. kalau dulu pengantin pompuan jek yang kene bayar borang pendaftaran tapi sekarang dua-dua kene bayar, duit proses pendaftaran adalah RM10.00 seborang ye kawan2..(sapa pemastautin Selangor jek yekkk) Borang kawen adalah percuma dan bole dapat kat laman web Jabatan Agama Islam Selangor di http://www.jais.gov.my/

PENING?? saya pun pening gak..huhuhuhuuu

Itu jek... yang bagitahu saya ni Tok Kadi tau.. bukan saya..

Sekian.

6 comments:

chienta said...

wow.. byknyer mas kawen.. @@

camtue klu pihak laki kasi mas kawen 300 .. wang hantaran x wajb.. maknanya.. 300 je la untuk pengantin pompuan..?? ramai kawen tahun 2010 nie..

aR_Lynz Zacks said...

Seb baikk dah kawen... RM80 hinggit je mas kawen.
Eh seb baik ke tak baik ek?

HaNa NyoTa uHArA said...

chienta: eskusme ek..tu utk Selangor jek... ko Nogori..tak sama hahaaha

Angah: sama jek.. tapi Angah ada wang hantaran..kiranya nanti Along takde wang hantaran..wang hantaran Along akan di declare wang mas kawen huhuh..

dedalie said...

hi hana..dropping by to say hi.. :) good luck with the wedding preps!jgn runsing2 ye..enjoy aje.. hehe

HaNa NyoTa uHArA said...

hi dedalie

tenkiu..
i pening2 siket jek

Alfreedino Ahmad said...

abih tu klo wang hantaran 10K, tmbah RM300 mas kahwin lah...jd Mas Kahwin skg jd RM10300 lah yer...waaaaaaaaaaaaaaaa