? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, September 25, 2009

Pantang Larang atau Adab?



" Banyak nye pantang larang..."



woooooo!! ok.. kita kan melayu, melayu terkenal dengan adab dan pantang larang.. mana yang sesuai kita ikut, mana yang tak sesuai.. cemana? terpulang pada diri kita..



Sebenarnya pantang larang dan adab ni ada bersebab nye.. orang tua dedulu buat pantang larang ni salah satunya sebab nak mengajar dan didik anak-anak..

Contohnye:

1. Salam dengan orang tua kene tunduk ( atau cium tangan )
Sebabnye:
menghormati mereka yang lebih tua, boleh didik anak supaya lebih menghormati orang tua. asuh anak sedari kecil lagik, lebih mudah dilentur, jalan depan orang tua kene tunduk sikit.. ni tak! main langgar jek orang tua, itu kurang sopan namanyee.


macam dalam gambar ni:

cium tangan ye adik-adik



hihihihi..tahun depan saya kene buat macam ni..


2. Sayangkan anak, tangan-tangan kan
Sebabnye:
Kalau nak didik anak, biarla dari kecil lagi, sayang kan anak bukannya ikut apa kehendak dia.. takut-takut nanti bila dewasa anak jadik besar kepala. Rotan la mereka, pukul la mereka ( tapi jangan over ye! kang jadik kes polis plak), Biarlah anak tu menangis, mengamuk tak tentu pasal sekarang asalkan besar nanti dia sedardan jadi seorang yang berguna kepada bangsa dan negara..cewwaahh!!


3. Adab berkahwin
Ni saya baca dalam buku la.. dalam masa 40 hari before kawen dah takleh jumpa..
sebabnye:
Untuk mengelak berlaku tohmahan masyarakat. Selain itu, ia bertujuan untuk mengawal nafsu. Ia juga untuk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yang timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri. ( saya amik dari wikipidia..hehehe)



Hello, tunang.. kita takleh jumpa tapi kita bole gayut kan kan kan.. malam nanti cam bese la kita YM ek.. webcam sekali..huhuhuhu



Saya tak setuju kalau orang cakap pantang larang dan adab ni kekampungan sangat, Ok apa.. atleast orang yang ada amalkan pantang larang dan adab ni nampak sopan jek.. (jangan nak bagi alasan kita dah memang cam gini, takleh ubah..BOLE LA!! nak taknak jekk ) bekenan kang mak mertua atau pak mertua nak amik jadik menantu..cewaaahh!!
Semah.. ni petua tau!
by the way.. kita ni orang melayu bukannya terus lahir dah kat bandar, asalnye dari kampung gak.. mak bapak kita orang kampung, moyang, nenek atuk semua nya dari kampung..
Jangan samakan kita dengan omputih.. tak sama tu! cuba tengok dorang, sama ke dengan mereka? cara hidup, pergaulan, makanan, keturunan.. sama ke? kulit pun dah terang-terang tak sama..heeee


Mana yang perlu kita ikut, kita ikut tapi mana yang tak perlu.. jangan la buat..

SATU LAGIK!!! depan budak kalau nak bergurau ke atau nak bercakap sesuatu yang brutal.. sila elak kan diri, sebabnya budak-budak ni senang mengikut, masa peringkat tu mereka senang belajar dari apa yang mereka nampak dan dengar. harap maklum ek.. kesimpulannya, jaga bahasa anda depan kanak-kanak

Attention pleasee!!
ni hanya pandangan saja, takde kene mengene idup atau yang takde kat dunia ni, sekian..pesanan khidmat masyarakat oleh Hana Nyota Uhara

3 comments:

Anonymous said...

Wah2...Ko mention kat aku eh....

Tapi kan Hana...aku pun nak jadik ayu2 macam ko,syida...tapi aku tak pandai arrr...keras semacam jer aku nenok!!!!


CVepat arr consult aku jadi yang lemah lembut,sopan santun...

HaNa NyoTa uHArA said...

memula...kita daftar ahli dulu.. masuk kelab Ayu jelita, hehehe

pastu ko kene belaja meng'catwalk'kan diri.. letak buku atas kepala then jalan pelan-pelan..

pastu kan.. ko perhatikan orang yang lemah lembut.. cemana dia jalan.. jgn plak ko cari yang lembut gemalai bagai.. jenuh kang ko nengok..

pastu..susah-susah ko beli jek buku cecara nak jadik ayu..

p/s: semah, harini ko ayu beb! suka aku tengok..( aku jeling-jeling manja bia ko tak pasan yg aku tgh pandang ko..huhuhu)

Anonymous said...

nk contoh paling bagus utk ketegori "keayuan", sila rujuk aku sebagai contoh oke..
aku adalah seorang yg "saaaaaangat AYU".
huhuhuhu...